LUE SANKOMIEHEN UUSIMMAT:

Sibeliuksen perikunta rakastaa tätä

paperi nuotteja

Meidän kylällä on asunut paljon kuuluisuuksia. Esimerkkinä voisin mainita Sibeliuksen ja tietysti Kekkosen. Kekkonen asui kylällä yhden talven joskus 1960-luvulla. Veikkaan, että Kekkonen olisi jäänyt kylälle varmasti pitemmäksikin ajaksi, ellei Virtasen Lanttu olisi joka yö kiivennyt ikkunasta Kekkosen makuuhuoneeseen ja syönyt yöpöydän laatikkoon jemmatut suksivoiteet.

Sibelius asui nuoruudessaan monta vuotta meidän kylällä. Virtasen Lanttu oli siihen aikaa suhteellisen järjissään, eikä syönyt kuin yhden keskeneräisen sinfonian. Juuri Sibeliuksen takia Sylvester Stallone muutti kylälle asumaan viime kesänä. Asia on nimittäin sillä tavalla, että Renny Harlin ja Markus Selin ovat jo muutaman vuoden suunnitelleet Sibeliuksesta kertovaa elokuvaa.

Alkujaan Peter Franzénin piti esittää Sibeliusta. Nimet oli jo painettu sopimuspapereihin, kunnes tulva vei mennessään hollywoodilaisen elokuvastudion edustalla jököttöttäneen pahvilaatikon, jossa Franzén nukkui yönsä. Kyllähän jokainen ymmärtää, että Franzénin jälkeen loogisin vaihtoehto Sibeliuksen rooliin on tietenkin Sylvester Stallone. Ja ainoa tapa jolla Stallone pystyi sisäistämään roolin, oli muuttaa asumaan Sibeliuksen entiseen mökkiin.

Viime elokuussa nikkaroin eebenpuusta komean sangon ja kaiversin sen kylkeen Renny Harlinin naaman. Täytin sangon vaimon leipomilla sämpylöillä, hiippailin Sibeliuksen mökille ja kysyin, että olisiko herroilla tarjota juotavaa? Löytyihän mökistä kalifornialaista jääteetä ja kyytipojaksi tiikerikakkua. Harlin kattoi pöydän mökin pihamaalle, kupit olivat aitoa posliinia ja lautasliinat silkkiä. Selin ei paljon puhunut, istui aurinkolasit silmillä kylpytynnyrissä, joi kaljaa ja luki sanomalehteä.

Stallone kuorsasi lepotuolissa omenapuun alla, ja miehen ympärillä pörräsi aikamoinen lauma paarmoja. Jossain vaiheessa Harlin nappasi tarjottimelta palan tiikerikakkua ja viskasi sen omenapuun latvustoon. Yläilmoista satavat kakunpalat saivat Stallonen ponnahtamaan istualleen. Mies tuijotti pöllähtäneen näköisenä tovin aikaa ympärilleen ja nousi sitten venytellen ylös.

Stallone laittoi vatsamakkaroidensa välistä pilkistävän tiikerikakunpalan suuhunsa ja laahusti viereisen omenapuun alla jököttävän flyygelin luo. Hän istahti saunajakkaralle, jonka jalat olivat uponneet myyränkoloihin ja rupesi soittamaan epämääräistä sävelmää

Minun oli pakko kysyä, että miten Sibelius-elokuvan järjestelyt etenivät? Harlin vastasi, että ihan hyvin. Aavistuksen miestä harmitti, ettei Hollywood suhtautunut hänen projekteihinsa riittävän vakavasti. Tuottajat tuppasivat soittamaan ensin Quentin Tarantinolle, sitten Oliver Stonelle ja sen jälkeen aika monelle muulle ennen kuin Harlinin kännykkä alkoi piristä. Viime aikoina touhu oli mennyt aivan mahdottomaksi. Kuulemma edesmennyt elokuvaohjaaja Edvin Laine sai enemmän puheluita kuin Harlin itse.

Olisin halunnut vilkaista Sibelius-elokuvan käsikirjoitusta, mutta Harlin lupasi selittää sen omasta päästään. Harlin kertoi väsyneenä, että Selin oli muokannut Sibeliuksen elämäntarinaa hieman poikkeukselliseen suuntaan.

Sibelius oli rikkaan bolivialaisen tinakauppiaan ainoa poika. Hurjapäinen rosvojoukko oli murhannut Sibeliuksen perheen. Onneksi verilöylyn aikana paikalle oli ilmestynyt suomalainen merikapteeni, joka oli pelastanut pojan ja vienyt laivalleen.

Elokuvan edetessä merikapteeni veisi luonnollisesti pojan mukanaan Suomeen. Pitkän merimatkan aikana poika ystävystyisi laivan konemestarin kanssa, joka opettaisi pojan soittamaan laivan hiiliruumassa lojuvaa flyygeliä.

Minun oli pakko kysyä, että mitä helvettiä flyygeli teki laivan hiiliruumassa? Harlin rupesi puimaan Selinille nyrkkiä ja möykkäsi, ettei kukaan ymmärrä elokuvasta yhtään mitään. Selin pysyi rauhallisena ja tyytyi vain ottamaan jäiden täyttämästä sangosta uuden kaljan.

Harlin kertoi, että elokuvaprojektin edetessä Selinin juovuksissa rustaamaa käsikirjoitusta oli pitänyt muuttaa useaan kertaan. Alkujaan Sibeliusta esittävän Stallonen oli pitänyt kuskata rahtilaivan hiiliruumassa lojunut flyygeli Ouluun ja ruveta säveltäjäksi. Toisen maailmansodan jälkimainingeissa pakenevat saksalaiset olisivat sitten erehtyneet polttamaan Sibeliuksen asuttaman talon ja samalla myös flyygelin. Menetyksestä vihastunut Sibelius olisi sitten lähtenyt jahtaamaan saksalaisia räjähteillä lastatun kuorma-auton kanssa.

Totesin, että oli hyvä juttu jos kyseinen juonikuvio oli poistettu. Harlin vilkaisi nyreänä kylpytynnyrin suuntaan ja kertoi, että käsikirjoituksen viimeisimmässä versiossa oli myös pientä hiomista.

Selin oli visioinut, että kuorma-auton sijasta Sibelius varastaisi Oulun lentokentältä saksalaisen hävittäjälentokoneen ja hyökkäisi sillä flyygelinpolttajien kimppuun.

Tuumin, että kunhan elokuva olisi valmis, Sibeliuksen perikunta rakastuisi varmasti lopputukseen. Harlin oli samaa mieltä.

Samalla hetkellä flyygelin pimputus lakkasi. Stallone kääntyi ja sanoi hymyillen suomeksi, että paska elokuva. Harlin valahti saman tien tulipunaiseksi ja rupesi möykkäämään. Stallonen oli syytä olla hiljaa tai elokuvan tekeminen loppui saman tien. Stallone laski sormensa flyygelin koskettimille ja alkoi pimputtaa Kuutamosonaattia.

Harlin rupesi välittömästi kehumaan Stallonen soittotaitoa. Minä puolestani ihmettelin, että eikös Kuutamosonaatti ollut Beethovenin kappale? Kylpytynnyristä rupesi kuulumaa höhötystä ja Selin totesi, että niinhän kaikki luulivat, mutta eivät luule kunhan Sibelius-elokuva on valmis.

Milloin tämä elokuva lopulta valmistuu, sitä minä en tiedä. Kannattaa kysyä Harlinilta jos satutte eksymään Amerikan mantereelle. Jos teillä ei ole rahaa tai halua eksyä, etsikää lähin kylpytynnyri ja avatkaa olutpullo. Eiköhän Selin ilmesty paikalle viimeistään iltaan mennessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s